1. Fundera ut vilka starka sidor byn har.
Byarna är olika – de är inte stöpta i samma form, och det är bra. Man kan inte uppskatta verksamheten i sin egen by, om man inte har sett några andra byar. Det är viktigt att besöka andra byar och lära känna verksamheten i dem. Ofta behövs det att någon som kommer utifrån berättar om sina iakttagelser för att man ska inse värdet av verksamheten i den egna byn och för att byns identitet och självkänsla ska stärkas.
2. Informera om verksamheten för att göra den känd.
Glöm all onödig anspråkslöshet: ”Nå int är det något märkvärdigt med oss…” Redaktörer som gästar byn och texter som skriver eller inslag som de gör öppnar ögonen också på byborna själva. Kom ihåg den interna informationen i byn! För byborna är det viktigt att veta vad som händer. Och att det händer saker och ting i byn, även om ens egen livssituation för tillfället är sådan att man inte har möjlighet att delta.
3. Det behövs tillfällen och platser där man kan träffas!
När människor möter varandra kläcks det idéer och tankar som innehåller fröet till byns utveckling.
4. Projektpengar gör drömmar till verklighet!
Med hjälp av talkoarbete och projektmedel kan man åstadkomma mångt och mycket med en ganska liten egen ekonomisk insats. Be Leadergruppen om råd och hjälp. Projektfinansieringen i ett nötskal
5. Bjud in, uppmuntra och beröm!
En personlig inbjudan att gå med i verksamheten är allra effektivast! De aktiva orkar bättre när de får uppmuntran och beröm. En liten uppskattande gest (till exempel utlottning av ett pris bland alla som varit med om ett städtalko) värmer och ökar intresset för att vara med.
Tipsen gavs av aktiva människor i byn Vojakkala och sammanställdes av Ulla Harju, projektet Hämeenraitti.