För några år sedan blev catering- och lunchrestaurangföretagaren Minna Kaasalainen intresserad av att tillverka mjukglass. Hon blev inspirerad av glasstillverkning på en resa till Köpenhamn där det såldes yoghurtglass till kilopris.
Kaasalainen fortsatte fundera på om affärsidén kunde fungera också i Finland och så ansökte hon år 2017 hos Norra Savolax NTM-central om företagsstöd för landsbygden för ett försök att främja ny affärsverksamhet. Inom projektet tog man reda på om den nya affärsidén är fungerande, man tog fram recept, testade utrustning och gjorde upp kalkyler kring huruvida detta kunde vara något som lönar sig.
Ett nytt slags koncept väcker intresse
”Försöksprojektet startade en s.k. snöbollseffekt, och sporrade av våra erfarenheter beslöt vi att ansöka om investeringsstöd för att bygga en prototyp för ett nytt slags glassdisk. De här projekten har gjort det möjligt för oss att vara med i glassbusinessen i dag”, minns Kaasalainen.
Verksamhetsidén för den självbetjäningsdisk för glass som skulle utvecklas och konstrueras var ny till formen: kunden bygger själv upp portionen enligt sina egna önskemål och priset bestäms enligt vikten.
Glassdiskkonceptet togs i bruk i köpcentret Matsku i Kuopio och det pilottestades i 10 månader. För tillfället vilar glasskärran i ett förråd, men när tidpunkten är lämplig kan den snabbt börja användas igen. Före pandemin hade det funnits rentav större efterfrågan på konceptet, men det var inte möjligt att tillverka mjukglassmassa i så stora mängder att det skulle ha räckt till för flera försäljningsställen, berättar företagare Kaasalainen. Konceptet har ändå testats och ser ut att fungera.
Vegansk mjukglass blev en hit sommaren 2021, när Borgbacken tog kontakt och berättade att de vill ha vegetarisk mjukglass till café Strösseli. Produkten fick snabbt stor synlighet bland annat på sociala medier när ryktet om det veganska mjukglassalternativet började sprida sig bland kunderna.
”Det att Borgbacken tog kontakt var ändå inte enbart ren tur. År 2019 presenterade vi produkten på Helsingfors vegetariska mässa, där Borgbackens representanter smakade på den. Vi hade också tidigare bjudit ut konceptet med glasskärra till Borgbacken, så vi hade redan gjort oss synliga. Den veganska mjukglassen väckte ett brett intresse på mässan. Under ett dygn bjöd vi på 150 kg mjukglass som smakprov”, berättar Kaasalainen.
Produkten fick snabbt stor synlighet när ryktet om det veganska mjukglassalternativet började sprida sig bland ivriga kunder.
Målet är att ta hela Finland med storm
Målet för framtiden är att sluta med lunchrestaurangen och cateringen och helt satsa på att tillverka glass.
”Det går bara inte att göra allt. Man måste välja vad man ska lägga allt krut på”, slår Kaasalainen fast.
Glasstillverkningen fascinerar Kaasalainen och nya idéer strömmar till både vad gäller receptutveckling och produktifiering. Nya glassmaker är på väg, bland annat glass med smak av vilda örter.
Hittills har mjukglassarna tillverkats i den egna restaurangens kök, men i takt med den ökade efterfrågan har de egna kastrullerna blivit för små. Verksamheten kommer att flyttas till Koivikko gård i Kides där det finns lämpligare produktionslokaler och dit man också skaffar utrustning i större skala. Med de här nya anordningarna har man också för avsikt att tillverka glassmassa åt andra företag som underentreprenad.
Utöver flytten kommer det nya vindar in i företaget då en ny kompanjon, Pekka Partanen, kommer med. Företagarna har stora planer för framtiden och en av dem anknyter till anskaffningen av råvaror. För närvarande används inhemsk mjölk och havredryck vid tillverkningen av glassmassa, men i fortsättningen är målet att producera råvarorna på den egna gården. Detta är en sak som skiljer sig från de andra glasstillverkarna, sammanfattar Kaasalainen.
I fortsättningen är målet att producera glassråvarorna på den egna gården
Inhemsk mat och högaktning för landsbygden har redan länge varit prioritet för företagarna. Minna Kaasalainen har varit verksam inom restaurang- och cateringbranschen sedan början av 2000-talet. Då var det inte lätt att få råvaror till restaurangerna från nära håll.
”Vi har kommit långt sedan dess. Numera får man närproducerade produkter från varje liten matbutik och i större affärer finns det närproducerade varor i alla produktgrupper”, säger Kaasalainen. ”Målet är att det snart ska gå att få mjukglass av inhemska råvaror överallt i Finland.”