Som ett exempel på att tänka stort fick Naava Oy:s Aslak de Silva komma med ett inlägg. Företaget som ursprungligen förevisade ”växtväggar av faner” på de första Tillväxt Open -evenemangen har tagit sin verksamhet till en genuint internationell nivå och kombinerar teknologi och ett flertal globala megatrender. Företaget har sin attityd i skick: man har gjort en minutlång presentationsvideo om produkten och inpassningen är utfunderad med en sekunds noggrannhet "så att om vi får en minut på oss att visa upp Naava för Richard Branson, vet han vad det handlar om".
Karnevalsstämning
Som kulmen på Tillväxt Open premierades de fyra främsta tillväxtföretagen som nått finalen via tillväxtstigarna. Flera av de premierade konstaterade att priset är en stor erkänsla för det egna arbetet, men att den egentliga nyttan av Tillväxt Open består av den sparring som företagen fått på tillväxtstigarna och under finalen. Det här bör ni hålla i minnet om ni funderar på om det lönar sig att gå med i 2018 års tillväxtstigar – till exempel Landsbygdens tillväxtstig där också Landsbygdsnätverket är med som samarbetspartner!