Puretoivakka1

Projektfinansiering hjälpte må bra-by i Toivakka att komma i gång

Pure Toivakka är en samarbetsring med vars hjälp må bra-produkter som företagen i ringen producerar lättare ska nå ut till kunderna. Ringen administreras av företagarföreningen i Toivakka kommun och omfattar nio företag.

Toivakka är en liten men energisk kommun med omkring 2 500 invånare. Den har för avsikt att erövra en plats på världskartan tack vare sin må bra-by.

– I ringen deltar företag som redan tidigare har samarbetat med mig ett och ett, men nu skräddarsyr vi gemensamt tjänster och större helheter. Jag har alltid älskat talkoanda och att göra saker tillsammans med andra. Det är härligt att kläcka idéer, och i vårt nätverk är de kreativa uppslagen många. Jag vill bidra till projektet med musikens kraft, säger populära artisten Arja Koriseva som är bosatt i Toivakka.

Utveckling av nytt kräver resurser


Pure Toivakka beviljades finansiering via Leader Maaseutukehitys.

Enligt projektsamordnare Leeni Minkkinen har finansieringen en enorm betydelse för projektet. Hon tror att småföretagarna i Toivakka kanske inte skulle ha vågat gå med i en så här stor satsning om finansieringen från landsbygdsprogrammet hade uteblivit – att utveckla något nytt kräver alltid både tid och ekonomiska resurser. Minkkinen är själv företagare, så hon vet vad hon talar om. Hon äger Wäärälä Oy, som tillhandahåller många olika må bra-tjänster vid sidan av produkter inom gårdsturism.

– Vårt mål är att inleda samarbete av ett nytt slag mellan företagen och att bygga upp, marknadsföra och testa en gemensam produkt. För ett litet tag sedan lanserade vi en ny webbplats, och vi kommer att marknadsföra våra tjänster på mässor. Dessutom planerar vi att delta i tävlingen FinRelax som arrangeras av Visit Finland, berättar Minkkinen.

En av de nio Pure Toivakka-företagarna och en av de bärande krafterna i sammanhanget är Jyrki Halttunen, ägare till Taulun Kartano. Han berättar att entydiga ekonomiska mål har ställts upp för projektet.

– De medverkande företagens omsättning ska stiga med fem procent varje år. Jag tycker att målet är realistiskt, konstaterar han. Också i övrigt litar han på Pure Toivakkas dragningskraft.

– Naturligt välmående är det övergripande temat för turismen i Finland. Vi vill förstås nå både inhemska och utländska kunder.

Uppdateringsdatum: 17 feb. 2020
Text: Maria Markus
Foto: Maria Markus och Martti Pisto