Puretoivakka1

Hankerahoitus auttoi Toivakan hyvinvointikylän alkuun

Pure Toivakka on yritysyhteistyörinki, jonka avulla yritysten tarjoamia hyvinvointituotteita tuodaan paremmin ihmisten saataville. Toivakan yrittäjäyhdistyksen hallinnoimaan rinkiin kuuluu yhdeksän yritystä.

Pieni mutta pirteä noin 2500 asukkaan Toivakka aikoo nousta maailmankartalle hyvinvointikylänä.

– Mukana on yrityksiä, joiden kanssa olen tehnyt jo yksittäisesti yhteistyötä, mutta nyt räätälöimme yhteistuumin palveluja ja suurempia kokonaisuuksia. Olen aina rakastanut talkoohenkeä ja porukalla tekemistä. Minusta on ihanaa ideoida, ja verkostossamme heittelemme hyvin luovasti ajatuksia. Musiikilla on voima, jota haluan tuoda hankkeeseen, sanoo rakastettu toivakkalainen artisti Arja Koriseva.

Uuden kehittäminen vaatii resursseja

Pure Toivakalle myönnettiin rahoitusta Leader Maaseutukehityksen kautta.

Projektin koordinaattori Leeni Minkkinen näkee rahoituksen merkityksen valtavana projektin käynnistymisen kannalta, sillä hän epäilee toivakkalaisten pienyrittäjien uskallusta lähteä näin isoon tempaukseen täysin omin kustannuksin – uuden kehittäminen vaatii aina sekä aikaa että taloudellisia resursseja. Minkkinen on itsekin yrittäjä, joten hän tietää mistä puhuu. Hän omistaa Wäärälä Oy:n, joka tarjoaa monenlaisia hyvinvointipalveluja maatilamatkailutuotteiden ohella.

– Tavoitteenamme on siis uudenlaisen yhteistyön aloittaminen yritysten kesken sekä yhteisen tuotteen rakentaminen, markkinointi ja testaus. Avasimme juuri uudet nettisivut ja olemme lähdössä messuille markkinoimaan palveluitamme. Aiomme myös osallistua Visit Finlandin järjestämään FinRelax -kilpailuun, Minkkinen kertoo.

Pure-jengi muodostuu yhdeksästä yrityksestä, joita ovat Arja Koriseva, Galler Sports, Joel Jyrinki, Pelle Akusti, Kosmetologi Anna-Maria. Nukula, Pistoretket, Taulun Kartano ja Wäärälä.

Yksi Pure Toivakan yhdeksästä yrittäjästä ja samalla koko idean kantavista voimista on Taulun Kartanon omistaja Jyrki Halttunen. Hän kertoo, että projektille on määritelty selkeät taloudelliset tavoitteet.

– Olemme kirjanneet tavoitteeksi viiden prosentin liikevaihdon vuosittaisen lisäyksen osallistuvissa yrityksissä. Mielestäni tavoite on varsin realistinen, hän toteaa ja on muutenkin luottavainen Pure Toivakan vetovoimaan.

– Luonnollinen hyvinvointi on Suomen matkailun kärkiteema. Aiomme tietysti tavoitella kotimaisten asiakkaiden lisäksi myös ulkomaisia asiakkaita.

Muokkauspäivämäärä: Feb 17, 2020
Teksti: Maria Markus
Kuvat: Maria Markus ja Martti Pisto

Tämä on karuselli, jossa on artikkeleita. Navigoi edellisen ja seuraavan painikkeen avulla.