Multilokalitet greppades i samarbete med influencers

Målet för kampanjen #Unelmaelämäämaaseudulla var att minska fördomarna mot landsbygden och undvika ett motsatsförhållande mellan landsbygder och städer. Därför valdes ett positivt grepp, med berättelser och exempel som lyfter fram möjligheterna.

Målgruppen var olika människor som bor på landet och som är intresserade av och/eller drömmer om livet på landsbygden, samt unga vuxna som är inne i en stabil livsfas. Kampanjen genomfördes i november 2021. I den deltog tre stora influencers plus ett surrgäng bestående av mindre influencers. Kampanjen genomfördes på Instagram och YouTube.

Influencers som medverkade i kampanjen: Hermanni Hyyryläinen, Inari Fernandez, Stella Harasek, Olga Oinas-Panuma, Sami Takarautio, Elias Törnberg, Kati Pilli-Sihvola, Tuomas Nykänen, Åsa Knuutila och Yasmin Kallava.

Kampanjen fick stor synlighet och totalengagemanget var stort. Allt som allt var visningarna över en miljon stycken, och innehållet betraktades omkring 250 000 gånger. Temat diskuterades livligt i kommentarsfälten. Många skrev att de uppskattade att det lyftes fram och berömde sättet att genomföra kampanjen.

Följarna deltog aktivt i diskussionen, visade intresse för landsbygden, delade med sig av tips och berättade om hur mångskiftande det kan vara att bo på landsbygden.

Kampanjinnehållet kan du ta del av på Instagramkontot @MaaseutuFi samt via hashtaggen #unelmaelämäämaaseudulla

Uppdateringsdatum: 17 dec. 2021