Finbyn hiihtokeskuksella vietettiin 2,6 kilometrin mittaisen rullahiihtoradan avajaisia syyskuussa 2020, ja siitä asti rata on ollut kovassa käytössä kesät talvet.
– Rakentamiseen meni kokonainen kesä, mutta se oli sen arvoista! Nyt työ palkitsee, kun näkee, miten hyvin rata on otettu vastaan, kommentoi Pargas IF:n hiihtojaoston puheenjohtaja Patrick Johansson.
Kesällä 2021 radalle tehtiin vielä pieniä korjauksia ja loppukesästä päästiin jo järjestämään ensimmäiset kansalliset rullahiihtokilpailut.
– Ihmisiä tuli ympäri Suomen ja kilpailijat antoivat radasta paljon positiivista palautetta. Rata on kilpailuja varten tarpeeksi tekninen, mutta sopii hyvin myös kuntohiihtäjille ja vasta-alkajille. Jos ei halua tehdä niin raskasta lenkkiä, radalta voi valita vain sellaiset osuudet, joissa ei ole kovia nousuja, kertoo Johansson.
Uusi rata on parantanut ennen kaikkea lasten harrastusmahdollisuuksia seurassa. Aikaisemmin rullahiihtotreenit pidettiin liikenteen joukossa, minkä vuoksi nuorimpia hiihtäjiä ei voitu ottaa mukaan. Nyt harjoittelu on turvallista junioreillekin.
– Ja monelle aikuisellekin se on iso este, jos joutuu hiihtämään liikenteen sekaan ja sen vuoksi rullahiihtoa ovatkin harrastaneet tähän asti lähinnä kilpahiihtäjät. Mutta täällä on turvallista kokeilla, kun ei ole muuta liikennettä, vaarallisia risteyksiä tai kaivonkansia!
Oman seuran lisäksi rullahiihtokursseja on järjestetty myös ulkopuolisille, esimerkiksi Suomen Ladulle.
Rullasuksien lisäksi radalle voi lähteä myös rullaluistimilla. Valaistu rata on päivittäin vapaassa käytössä ja se pyritään pitämään kunnossa pitkälle syksyyn. Pieni sadekaan ei haittaa hiihtämistä, kunhan rata on puhdas neulasista ja lehdistä.
Asvaltointi auttaa talvellakin
Radan asvaltointi parantaa hiihto-olosuhteita talvellakin, sillä tasaiselle radalle tarvitaan vähemmän lunta hyvän ladun tekemiseksi. Lisäksi asvalttipohja kantaa latukoneet paremmin, eikä lumi sula asvaltin päältä yhtä helposti.
– Saimme viime vuonna säilöttyä 3 500 kuutiota lunta ja sen turvin hiihtokausi avattiin jo marraskuussa. Ladut olivat kunnossa huhtikuun alkupäiviin asti. Näin pitkä hiihtokausi ei olisi ollut mitenkään mahdollinen ilman rullahiihtoradan pohjaa, Johansson toteaa.
Finbyn hiihtokeskuksen hiihtorata on ollut käytössä jo yli 20 vuotta. Asvaltoidulta radalta pääsee hiihtämään yhteensä lähes 15 kilometriä eri latuja. Pari viimeisintä talvea lumitilanne on ollut niin hyvä, että kaikki Finbyn ladut ovat olleet käytössä.
Pargas IF on ollut useita vuosia Hiihtoliiton luokituksen mukaan Suomen 20 parhaan seuran joukossa.
– Se on aikamoinen saavutus, kun Suomessa on yli 300 hiihtoseuraa, joista osa pääsee laduille jo lokakuussa. Lumiolosuhteet ovat vaikuttaneet paljon harjoitteluun, mutta nyt tilanne tasoittuu, sillä rullahiihto toimii hyvin harjoitteluna hiihtokautta varten, kommentoi Johansson.
Yhteinen ponnistus
Hankkeen kokonaisbudjetti oli 60 900 euroa, josta I samma båt – Samassa veneessä -Leader-ryhmän myöntämän julkisen tuen osuus oli 39 600 euroa, eli 65 prosenttia.
– Ilman Leader-tukea tätä ei olisi rakennettu. Lisäksi auttoi se, että kaupunki oli niin myötämielinen ja paikalliset yrityksetkin auttoivat meitä. Ja paljon tehtiin talkoita. Muualla Suomessa samanlaisia ratoja on rakennettu kolminkertaisella budjetilla, tietää Johansson.
Rullahiihtorata täydentää Finbyn muutenkin vaikuttavaa urheilupalettia. Samalla alueella pääsee harrastamaan golfia, padelia, frisbeegolfia ja maastojuoksua.