Karviaisten tilan härkäpaputuoteperhe Voima-Pavun tuotteet ovat kehittyneet tilan yrittäjien oman näkemyksen mukaan härkäpavun mahdollisuuksista. Klinckowströmiä ovat aina kiinnostaneet esimerkiksi terveelliset aamupalavaihtoehdot, joihin vastauksena kehitettiin härkäpapumuro.
- Saimme tähän uuteen toimintaan ELY-keskukselta perustamistukea, sekä pääsimme Luonnonvarakeskuksen tiloihin testaamaan erilaisia reseptikaavioita. Nyt Voima-Papu muro on ollut reilun kaksi vuotta kaupoissa, Klinckowström kertoo.
Yritysryhmähankkeissa saadaan aikaan enemmän yhdessä, kaikkien hyväksi
Yritysryhmähankkeissa Karviaisten tila on ollut mukana lähinnä sellaisten yritysten kanssa, jotka ovat heille ainakin jossain määrin ennestään tuttuja aiemmista hankkeista tai messuilta. Tärkeintä antia tutusta paikallisten yritysten verkostosta onkin niiden myötä kasvava tukiverkosto, sillä kaikilla on paitsi erilainen tilanne ja kokemus yritystoiminnasta, myös omanlaisensa kalusto. Isossa verkostossa on helpompi soittaa ja kysyä neuvoja kaikenlaisiin kysymyksiin.
Ensimmäinen tällainen yritysryhmähanke oli Yrityssalon koordinoima Kasvulämäri, jossa muun muassa kehitettiin ja räätälöitiin tilojen tarpeisiin tuotannonohjausjärjestelmää Rento Innovations-järjestelmän kehittäjän kanssa. Yrityssalo tarjosi hankkeessa myös koulutusta, jossa esiteltiin ja vertailtiin erilaisia tuotannonohjausjärjestelmiä.
Tällä hetkellä Karviaisten tila on mukana Yrityssalon Yhdessä koriin! -yritysryhmän kehittämishankkeessa, jossa vahvistetaan ryhmään kuuluvien yritysten valmiutta tiedolla johtamiseen, digitaalisuuden laajempaan hyödyntämiseen ja kansainväliseen B2B-myyntiin.
- Karviaisten tilan osalta ollaan kehittämässä meidän nettisivujen kieliversioita ulkomaan vientiä varten. Hankkeessa ollaan myös lähdetty kokeilemaan myyntiä Amazon-verkkokaupassa. Tässäkin ollaan voitu keventää yhden yrittäjän taakkaa hoitaa kaikki yksin, sillä ryhmässä työtä voidaan jakaa, Klinckowström kertoo.
Hankkeiden tuoma hyöty pienelle toimijalle on monipuolista
Toisenlainen hankeyhteistyö, jossa Karviaisten tila on ollut viime aikoina mukana, on oppilaitosyhteistyö Turun yliopiston Brahea-keskuksen Kuluttajat ruokaTalouden keskiössä -hankkeen kautta. Yhteisen kampanjan kautta Turun ammatti-instituutin elintarvikealan opiskelijat tekivät tuotekehitystä ja uutta reseptiikkaa mukana oleville yrittäjille, jotka taas vuorostaan lähettivät siihen tarvittavat raaka-aineet. Opiskelijoiden tuotekehityksessä pohdittiin esimerkiksi hyvin tarkkaan tuotteiden koostumusta.
- Tämä yhteistyökampanja oli onnistunut, vaikka korona hiukan haittasi esimerkiksi lopputapahtuman järjestämistä. Oppilaitosyhteistyötä olisi hurjan mukava tehdä enemmänkin, ja on tärkeää, että uudet kotimaiset raaka-aineet tulevat alan opiskelijoille tutuksi, Klinckowström toteaa.
Hankkeisiin Klinckowström rohkaisee lähtemään mukaan ennakkoluulottomasti. Se ei ole vaikeaa, eikä suurta paperisotaa. Tärkeintä on suunnitella oman yrityksen tarpeet ja lähteä niiden pohjalta keräämään sopivaa yritysryhmää, joka voisi haluta edistää samankaltaisia tarpeita tai jopa vastata niihin.
Juttu on tiivistelmä Aitoja makuja -verkkolehdessä ilmestyneestä ”Hankeyhteistyö on tuonut Karviaisten tilalle moninaista hyötyä” -artikkelista. Lue koko juttu täältä: https://aitojamakujalehti.fi/h...