Nyt jälleenmyyjiä on noin 40, Lappfjärdistä Uuteenkaarlepyyhyn, Etelä-Pohjanmaalla myyjiä on Teuvalla ja Kauhajoella. Päivässä jäätelöä tehdään noin 300 puolen litran purkkia, mutta investointien avulla tuplataan tuotanto.
- Tämä on hyperpaikallinen tuote, sillä käytämme mahdollisimman paikallisia raaka-aineita, munat, aronia, tomaatit ja kerma tulevat läheltä. Olemme onnistuneet löytämään myös pastöroitua maitoa suoraan tilalta, Magnus luettelee.
Koska raaka-aineet tulevat läheltä, vaikuttaa se jäätelön makuun. Kun esimerkiksi marjoja ei tarvitse pakastaa ennen jäätelöön lisäämistä, säilyy niiden tuoreus.
- No vaniljaa ei vielä saada läheltä, vaikka olenkin yrittänyt vihjata paikallisille viljelijöille, että sitä voisi kasvattaa, vitsailee Magnus.
Jäätelö on helppo saada kaupanhyllylle, mutta vaikeampaa on saada sitä hyllystä pois. Siksi veljekset aloittivat tuotteiden markkinoinnin hyvissä ajoissa ennen lanseerausta Instagram-tilillään.
Närpiön jäätelötehtaalla on markkinajohtajaan verrattuna sama hinta, eivätkä myyntierät ole kovin suuria, joten kauppojen ei ole tarvinnut tehdä suuria investointeja ottaessaan tuotteita myyntiin.
- Jäätelö loppui nopeasti jälleenmyyjiltä. En olisi uskonut, miten vahvoja tunteita se herätti, kun jouduimme ilmoittamaan, että meidänkin varastomme ovat tyhjinä. Mutta jäätelöön liitetään lapsuusmuistoja, joten tunteetkin ovat vahvoja, Magnus pohtii.
Yritysidea syntyi viime vuonna, kun Mathias mietti, miksi kukaan ei tee paikallista jäätelöä ja heitti idean Magnusille. Mathiaksella on kokemusta ravintola- ja leipomoalalta ja Magnus on valmistunut tradenomiksi, joten miehet pistivät nopeasti tuumasta toimeen.
Jäätelö valmistetaan käsityönä, eikä valmistuksessa käytetä mitään puolivalmisteita. Periaatteena on, että yksinkertaisista raaka-aineista syntyvät parhaimmat maut.
- Mitä lyhyempi ainesosalista, sen parempi. Närpiössä on niin puhdas luonto, että melkein mistä vaan voi poimia esimerkiksi mustikat. Raaka-aineiden tuottajien lisäksi täällä on osaavia yrityksiä, joiden kautta hoitui tilojen remontointi, kehuu Magnus esitellessään tuotantotilana toimivaa parakkia, jossa sijaitsi ennen päiväkoti.
Aktion Österbottenin myöntämien tukien ansiosta yritys uskalsi investoida ja se uskaltaa myös asettaa uusia kasvuun tähtääviä tavoitteita nopeammin.
- Kesä on tietenkin meidän sesonkiamme, mutta meillä on ideoita myös talveksi. Ensi kesäksi on keksittävä taas jotain uutta, vielä tänä kesänä se riittää myyntivalmiiksi, että valmistamme paikallista jäätelöä.