Maaseudun unelmatalkoot tavoitti yli kaksi miljoonaa suomalaista

Vuoden 2022 aikana EU:n maaseuturahaston tuloksista ja vaikutuksista koko Suomen hyvinvointiin ja elinvoimaisuuteen kerrottiin vaikuttajamarkkinoinnin kautta järjestämällä heidän kanssaan Maaseudun unelmatalkoot -kampanjan. Kohderyhmiksi valikoitui laaja kirjo ihmisiä aina maaseudun yrittäjistä ja nuorisosta kaupunkien monipaikkaisiin asukkaisiin.

Maaseutu on täynnä tarinoita ja unelmia, jotka ansaitsevat tulla kuulluksi. Pikkukylässä asuva lapsi voi unelmoida yhtä lailla sukutilan jatkosta kuin tehokasta nettiä vaativasta esport-urasta, kaupunkiin muuttanut aikuinen monipaikkaisesta elämästä maaseudun ja kaupungin välillä ja yrittäjä liiketoimintaa kasvattavasta laiteinvestoinnista. Unelmat mielissämme toteutimme Maaseudun unelmatalkoot -konseptin, jonka kärkeen nostettiin talkoohenki, jolla suomalaista maaseutua on rakennettu jo vuosisatoja. Talkootyö ja yhteisöllisyys kuuluvat oleellisena osana myös maaseuturahaston mahdollistamaan hanketoimintaan. Samalla kampanja tarjosi mahdollisuuden osallistua keskusteluun: Minkä unelman toteutuminen saisi sinut jäämään maaseudulle? Mitä pitäisi tapahtua, jotta kotiseutusi pysyisi elinvoimaisena?

Kampanja vastasi näihin ja moniin muihin maaseudun kehittämisen kysymyksiin kertomalla, mihin maaseuturahastosta on haettu rahoitusta ja miten sitä voi ja kannattaa hakea oman unelman toteuttamiseen. Unelmatalkoita vietettiin kaikkiaan lähes 30 vaikuttajan voimin neljän eri teeman parissa: hyvinvoinnin ja palveluiden, yrittäjyyden, matkailun ja nuorten. Mukana oli sekä valtakunnallisesti tunnettuja nimiä että paikallisia vaikuttajia.

Lähetimme kampanjan aikana vaikuttajia mm. apulaisiksi useisiin maaseuturahaston vauhdittamiin talkoisiin, TET-harjoitteluun maaseudun yrityksiin ja etsimään lähellä tuotettua ruokaa omasta lähikaupasta sekä esittelemään omia lempilomakohteita teesesuomessa.fi-sivustolta. Sisältöjen ykkösiksi nousivat IG- ja TikTok-livet, joissa etsittiin vihjeiden perusteella Nikoa ja Santtua sekä Roni Backia maaseuturahaston rahoittamista kohteista.

Vaikuttajamarkkinointi osoittautui erittäin toimivaksi ratkaisuksi, kun tavoitteena oli saavuttaa toisistaan hyvin paljon poikkeavia kohderyhmiä ja kertoa kiinnostavalla tavalla rahoituksesta sekä sen mahdollisuuksista ja vaikutuksista. Tavoitimme Maaseudun unelmatalkoot -kampanjalla 1,9 miljoonaa ihmistä vaikuttajien omista kanavista ja 1,5 miljoonaa ihmistä mainonnalla. Lisäksi tuloksissa korostui maantieteellinen kattavuus ja laaja ikäjakauma. Vaikuttajilla oli sitoutuneita seuraajia, ja saimme myös toivomaamme keskustelua. Sadat ihmiset kommentoivat aiheita positiivisessa hengessä, ja keskusteluissa nousi esiin esimerkiksi kunnioitus yrittäjiä, maaseudun kohteita ja nuorten harrastuksia kohtaan.

Voit tutustua valtaosaan kampanjan sisällöistä Instagramissa MaaseutuFi-sivulla ja sen Unelmatalkoot-kohokohdissa sekä #maaseudununelmatalkoot-syötteessä

Youtubesta löytyy mm. Eetun völjyssä -kanavan retkivideo.

    Muokkauspäivämäärä: Dec 16, 2022