Pello on pitkien etäisyyksien seutua ja useimmat palvelut ovat kivenheittoa kauempana. Kun kahden kunnan kirjastopalvelut yhdistettiin, tuli vanhasta ja toimivasta kirjastoautosta kertaheitolla tarpeeton.
– Vanha auto oli menossa huutokaupattavaksi. Mutta kunnanjohtaja ehdotti, että mitä jos sille keksisi jotain uutta käyttöä. Siitä sitten tyhmät päät yhteen miettimään, Kari Mäki muistelee muutaman vuoden takaista.
Vuodelta 1986 oleva auton arvo olisi huutokaupassa ollut viiden tonnin luokkaa, joten kovin suurta pottia kunnalle ei ollut luvassa.
– Siellä oli kuitenkin perusvarustus valmiina, kuten sähköt, lämmitys ja vessa. Ja mikä tärkeintä, tiesimme sen historian läpikotaisin. Autolla oli ollut aina sama kuljettaja, joka muisti varsin hyvin sen vaiheet, Mäki kertoo.
Lisäksi bussi oli hyvän mallinen. Tilaa oli riittävästi pelaamiseen, seurusteluun, karaokeen, elokuvien katseluun, välipalojen nauttimiseen, satutunteihin, runoiltoihin tai lätkän katseluun.
– 11 metriä pitkässä autossa voisi vaikka keilata, Kari Mäki lohkaisee.
Pienellä rahalla paljon hyvää
Nuoret otettiin mukaan miettimään millainen autosta kannattaisi rakentaa. Talkootyön osuus olikin bussin varustelussa suuri.
– Nuoret osallistuivat innolla rakentamiseen. Tykkäsivät kovasti tehdä, Mäki kiittelee.
Kokonaisbudjetti hankkeelle oli 22 000 euroa. Rahoitukseen osallistuivat kunnan ja LEADER Outokaira tuottamhan ry:n lisäksi yhdistykset, jotka voivat käyttää autoa myös omassa toiminnassaan. Matkailuautoksi rekisteröidyn bussin ajamiseen ei tarvitse ammattipätevyyttä.
– Tavallinen kuorma-autokortti riittää, joten siksi voimme lainata bussia myös yhdistysten käyttöön.
Ympäri kyliä
Bussin onkin voinut bongata nuorisotapahtumien lisäksi vaikkapa pilkki-, hiihto- tai frisbeegolf-kisoissa.
– Tai liikkuvana messuosastona. Autossa on kaikki tarvittava valmiina äänentoistosta, pöydistä ja markiiseista lähtien, Kari Mäki myhäilee.
Nuorisobussi on saanut alusta alkaen myönteisen vastaanoton Pellossa ja ympäristökylissä.
Se on rikastuttanut yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa, monipuolistanut palvelutarjontaa sekä luonut uusia kehitysmahdollisuuksia kuntaan ja lähialueelle.
Bussi käy joka tiistai eri kylässä, lisäksi se osallistuu kuukausittain 3-4 eri tapahtumaan Pellon seudulla.
Tavoitteena on laajentaa toimintaa junioreista myös seniorien rupattelupaikaksi. Samalla voisi antaa vaikkapa opastusta kännykän ja tietokoneen kanssa pärjäämiseen.
– Siten, että seniorit käyttäisivät bussia päivällä ja nuoret taas illalla. Käyttökulut tietysti rajoittavat hieman ideointia. Polttoaine- ja muille kustannuksille pitää löytää maksaja, Mäki selventää.
Hankkimassa vastaavaa autoa?
Mäen mukaan aivan ensimmäiseksi on mietittävä tarkkaan, minkä kokoista autoa tarvitaan. Koko nimittäin korreloi melko suoraan käyttökustannusten kanssa, mutta vaikuttaa myös siihen millaisella kortilla autoa voi ajaa.
– Tärkeää on myös panostaa oikean yksilön valintaan ja käydä auton tekniikka tarkkaan läpi.
Samoin on syytä kartoittaa yhteistyökumppanit.
– Meillä autoa käyttävät monet yhdistykset omissa tapahtumissaan. Tämä lisää käyttöastetta ja auttaa jakamaan ylläpitokustannuksia.
Mutta ihan triviaalia ei auton säilyttäminenkään ole.
– Meillä Pellossa auto on luppoajat lämpimässä hallissa jo autossa olevan elektroniikankin takia.