- Myö tehdään kaikki omalla tyylillä pakkauksesta alkaen, toteaa Kuorttisen luomukanalan markkinoinnin ja myynnin sekatyömies Janne Rautakannel.
Kuorttisen luomukanala sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Lappeenrannan keskustasta. Tilalla on harjoitettu edistyksellistä maataloutta jo 1900-luvun alusta lähtien. Tilalla aloitettiin silloin kiertoviljely, jota pidetään nykyisenkin luomukasviviljelyn perustana.
- Mitä ollaan opittu, viedään aina seuraaville sukupolville, Rautakannel kuvailee.
Kuorttisen luomumunista on tullut tunnettu tuote, joita kysellään Oulua ja Rovaniemeä myöten. Janne Rautakannel väittää, että Kuorttisen munista tuli brändi tuurilla ja hyvällä ajoituksella.
- Pääsimme säkällä muun muassa Stockmannille, kun Aki Kuorttinen oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan, hän sanoo.
Säkä ja ajoitus poikivat valtavan työn.
- Meillä ei ollut mitään valmiina, ei edes laatikoita. Eikä tiedetty, miten ne munat kuljetetaan Helsinkiin.
Rautakannel soitti laatikko- ja kuljetusfirmat läpi, jotta munat saatiin matkaan. Nyt nämä kananmunien rokkistarat ovat saavuttaneet pääkaupunkiseudulla jo sellaisen maineen, että alueen hotellit ja ravintolatkin kyselevät niiden perään.
Vuonna 2012 voimaan astunut EU:n häkkidirektiivi kielsi munien tuotannon perinteisissä häkkikanaloissa. Moni kanala lopetti ja tilanne johti suoranaiseen munapulaan. Suomen vanhimmalle luomukanalalle, Kuorttisille tämä merkitsi ennennäkemätöntä kysyntää.
- Siinä vaiheessa meiltä vietiin kaikki munat alta, Rautakannel heittää.
Tilalla on runsaat 17 000 kanaa kolmessa eri kanalassa. Kotkottajilla on tilaa kuopsutella, seikkailla ja seurustella keskenään. Kesällä kanat ja kukot nauttivat ulkoilmaelämästä. Ruokavalio muodostuu pääosin luomukaurasta.
Pertti Kuorttisen ITE-taide toivottaa tervetulleeksi Kuorttisen luomukanalan tilamyymälälle eli munakopille. (Kuva Terhi Ojanen, Leader Länsi-Saimaa ry)
Lähiluomua kannattaa tarjota aktiivisesti myyntiin
Torstaisin tieliikenne lisääntyy Partalan kylässä, koska Kuorttisen munakopilla on tilamyyntipäivä.
- Meillä on suoramyyntiasiakkaita, jotka ovat käyneet 20 vuotta. Joka viikko tulee myös uusia. Ihmiset tulevat ostoksille, vaikka olemme syrjässä, Rautakannel huomauttaa.
Hän sanoo, ettei heillä ole ollut aikaa kehittää brändiä.
- Se on muodostunut työnteon ohella sellaiseksi, mitä mekin olemme. Brändin kehittämisen sijaan soittelen kauppiaille ja sisäänostajille viikoittain, koska henkilökohtainen kanssakäyminen on tärkeää.
Samaa mieltä on K-Citymarket Lappeenrannan kauppias Ari Piiroinen.
- Kuorttiset ovat olleet aktiivisia ja he ovat tarjonneet tuotteita myyntiin. Ei heidän menestyksensä ole ollut pelkkää tuuria, hän arvioi.
Viime vuonna Lappeenrannan Citymarketin kauppiaana aloittanut Piiroinen on ollut kaupan alalla 28 vuotta. Sinä aikana ruokakauppa on muuttunut aika lailla. Tuotteiden valikoima on kasvanut valtavasti.
- Aiemmin kauppa saneli, mitä tuotteita myydään. Nyt kuunnellaan herkällä korvalla, mitä asiakkaat haluavat, Piiroinen huomauttaa.
Tällä hetkellä luomutuotteiden menekki kasvaa hänen kaupassaan muuta myyntiä enemmän. Luomun osuus kokonaismyynnistä on kuitenkin pieni, joten lisämyynnille on potentiaalia. Paikalliselle luomulle on suuri tarve.
- Tuottajat, olkaa aktiivisia ja tarjotkaa kauppoihin tuotteitanne. Erien ei tarvitse välttämättä olla suuria, eikä edes pakattuja, Piiroinen kannustaa.
Pääkuva: Janne Rautakannel (vas.) ja Ari Piiroinen puhuivat Lappeenrannassa 18. syyskuuta 2019 järjestetyssä Luomu lentoon Kaakkois-Suomessa -hankkeen miniseminaarissa. Hanketta toteuttavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy ja Pro Luomu ry. (Kuva: Saija Räty)