Muutama vuosi sitten pitopalvelu- ja lounasravintolayrittäjä Minna Kaasalainen kiinnostui pehmytjäätelön valmistuksesta. Inspiraation jäätelönvalmistuksesta hän sai Kööpenhaminan reissulta, jossa myytiin jugurttijäätelöä kilohinnoin.
Liikeidean toimivuus Suomessa jäi askarruttamaan Kaasalaista ja näinpä tuotannon ja liikeidean kehittämiseen haettiin vuonna 2017 Pohjois-Savon ELY-keskuksesta maaseudun yritystukea uutta liiketoimintaa edistävään kokeiluun. Hankkeessa selvitettiin uuden liikeidean toimivuutta, kehitettiin reseptejä, testailtiin laitteita sekä tehtiin laskelmia siitä, olisiko tällainen toiminta kannattavaa.
Uudenlainen konsepti herättää kiinnostusta
”Kokeiluhanke käynnisti ns. lumipalloefektin ja saamiemme kokemusten innoittamina päätimme hakea investointitukea uudenlaisen jäätelötiskin prototyypin rakentamiseen. Nämä hankkeet ovat mahdollistaneet sen, että olemme tänä päivänä jäätelöbisneksessä mukana”, Kaasalainen muistelee.
Kehitettävän ja rakennettavan itsepalvelujäätelötiskin toiminta-ajatus oli uudenlainen: asiakas rakentaa itse annoksen omien toiveittensa mukaisesti ja hinta määräytyy painon mukaan.
Jäätelötiskikonsepti otettiin käyttöön Kuopion Matkuksen kauppakeskuksessa ja sitä pilotoitiin 10 kuukauden ajan. Tällä hetkellä jäätelökärry lepää varastossa, mutta sopivan hetken tullen se saadaan nopeasti uudelleen käyttöön. Ennen pandemiaa kysyntää konseptille olisi ollut enemmänkin, mutta pehmytjäätelömassaa ei ollut mahdollista valmistaa riittäviä määriä useamman myyntipisteen tarpeisiin, kertoo yrittäjä Kaasalainen. Konsepti on kuitenkin koeponnistettu ja se vaikuttaa toimivalta.
Vegaaninen pehmytjäätelö nousi hitiksi kesällä 2021, kun Linnanmäeltä otettiin yhteyttä, että he haluaisivat vegepehmytjäätelön myyntiin kahvila Strösseliin. Tuote sai nopeasti paljon näkyvyyttä mm. sosiaalisen mediassa, kun sana vegaanisesta pehmytjäätelövaihtoehdosta alkoi levitä innostuneiden asiakkaiden keskuudessa.
”Linnanmäeltä tullut yhteydenotto ei kuitenkaan ollut pelkkä onnenkantamoinen Olimme vuonna 2019 esittelemässä tuotetta Helsingin vegemessuilla, missä Linnanmäen edustajat olivat käyneet sitä maistamassa. Olimme myös jo aikaisemmin tarjonneet jäätelökärrykonseptia Linnanmäelle, joten olimme jo tehneet olemassaolomme näkyväksi. Vegaaninen pehmytjäätelö herätti messuilla kiinnostusta laajemminkin. Vuorokauden aikana maistatimme 150 kg pehmytjäätelöä”, Kaasalainen kertoo.
Tuote sai nopeasti paljon näkyvyyttä , kun sana vegaanisesta pehmytjäätelövaihtoehdosta alkoi levitä innostuneiden asiakkaiden keskuudessa.
Tavoitteena koko Suomen valloittaminen
Tulevaisuuden tavoitteena on lopettaa lounasravintolan sekä pitopalvelun pyörittäminen ja keskittyä jäätelöiden valmistukseen.
”Kaikkeen ei vaan paukut riitä. Täytyy tehdä valintoja siitä, mihin keskittyy täysillä”, toteaa Kaasalainen.
Jäätelönvalmistus on vienyt naisen mukanaan ja ideoita tuntuu tulvivan niin reseptien kehittelyyn kuin tuotteistukseenkin. Tulossa onkin uusia jäätelömakuja, mm. villiyrteistä.
Tähän saakka pehmytjäätelöitä on valmistettu oman ravintolan keittiössä, mutta kysynnän kasvettua omat kattilat ovat jääneet liian pieniksi. Toimintaa ollaan siirtämässä Kiteelle Koivikon kartanon tiloihin, mistä löytyy sopivammat tuotantotilat, ja jonne myös hankitaan suuremman mittaluokan laitteisto. Näillä uusilla laitteilla on myös tarkoitus valmistaa alihankintana jäätelömassoja muille yrityksille.
Muuton lisäksi yritykseen tulee uusia tuulia uuden yhtiökumppanin, Pekka Partasen tullessa mukaan. Samanhenkisillä yrittäjillä onkin suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Yksi niistä liittyy raaka-aineiden hankintaan. Tälläkin hetkellä jäätelömassojen valmistukseen käytetään kotimaista maitoa ja kaurajuomaa, mutta jatkossa tavoitteena olisi tuottaa jäätelöiden raaka-aineet omalla tilalla. Tämä on yksi asia, joka tehdään toisin kuin muut jäätelönvalmistajat, Kaasalainen tiivistää.
Jatkossa tavoitteena olisi tuottaa jäätelöiden raaka-aineet omalla tilalla
Ruoan kotimaisuus ja maaseudun kunnioittaminen ovat olleet yrittäjille ykkösasemassa jo pitkään. Minna Kaasalainen on toiminut ravintola- ja pitopalvelualalla jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Tuolloin ravintoloihin raaka-aineiden saaminen läheltä ei ollut helppoa.
”On tultu pitkälle siitä ajasta. Nykyisin joka marketista saa lähituotteita ja suuremmissa kaupoissa lähituotteita löytyy jokaisesta tuoteryhmästä”, kertoo Kaasalainen. ”Tavoitteena on, että kotimaisesta raaka-aineesta valmistettua pehmytjäätelöä saa pian ympäri Suomea.”