Kolme joutsalaista nuorta innostui pakopeleistä niin, että halusivat luoda oman pakopelin. Pelipaikaksi valikoitui Joutsan Talomuseo, joka onkin aivan loistava ympäristö historialliselle ja tositarinaan perustuvalle seikkailulle!
16-18 -vuotiaat Odessa Meinander, Ella Keihäsniemi ja Nella Lintunen osallistuivat toukokuussa 2020 Audio-pakopeliin ja olivat muutenkin aiemmin käyneet pakohuoneissa.
- Me alettiin pähkäilemään, että sellainen olisi kiva tehdä myös itse ja ensin tietysti mietittiin, että minne sellaisen voisi Joutsassa rakentaa. Muutamien vaihtoehtojen jälkeen paikaksi valikoitui Joutsan Talomuseo, ja kun museosta vastaava väkikin suhtautui myönteisesti asiaan, niin siitä se ajatus sitten lähti.
Pakopeli pohjautuu tositarinaan: Talomuseossa on Suomessa ainutlaatuinen liikuteltava vankityrmä, josta kerrotaan, että siitä on aikoinaan päässyt pakenemaan vain kaksi vankia. Tytöt tutustuivat paikan historiaan ja tarinoihin ja alkoivat kehittelemään talomuseon ympäristöön sopivaa seikkailua. He saivat nähtäville mm. alkuperäiset kuulustelupöytäkirjat ja tekivät niiden pohjalta peliin vastaavanlaiset. Syntyi tarina Ilmari Yrjönperästä.
Suunnittelua ja testiryhmiä – parasta on lasten ilo hoksaamisesta!
Toivakan-Joutsan 4H-yhdistys auttoi tyttöjä 4H-yrityksen perustamisessa, pelin suunnittelussa sekä pelissä tarvittavien tavaroiden ja varusteiden hankinnassa. Pakopeliin hankittiin mm. lukkoja, joita avaamalla pelissä pääsee eteenpäin.
Tyttöjen pakopeliä pääsivät ensin pelaamaan muutamat kavereista ja tutuista kootut testiryhmät, jotka antoivatkin pelin kehittämiseen hyvää palautetta. Pakopelin aika, 45 minuuttia, päätettiin myös testiryhmien pelaamisen perusteella.
Pakopeli avattiin virallisesti heti juhannuksen jälkeen 2020 ja sitä on käynyt tähän mennessä pelaamassa kymmenisen ryhmää. Ryhmät ovat olleet mm. kaveriporukoita ja lapsiperheitä ja peli sopiikin kaikenikäisille. Se ei ole millään tavalla pelottava, vaan hauska seikkailu, jossa jokainen pääsee ratkomaan pelin arvoituksia.
- Parasta on, kun näkee miten lapset onnistuvat ratkomaan jonkun pelissä olevan tehtävän ja pääsevät pelissä eteenpäin! Siinä loistaa sanoin kuvaamaton onnistumisen riemu! Ollaan saatu pelistä hyvää palautetta, ja kiva huomata, että tämä on muidenkin mielestä hyvä juttu, tytöt kertovat.
Mutta ei paljasteta pelistä liikaa, kannattaa käydä pelaamassa peli!
Pakopeli on auki kysynnän mukaan, varauksia voi tehdä sähköpostin kautta (pakopelitjoutsa@gmail.com). Tytöt tulevat paikalle sovitun mukaisesti, kertomaan tehtävän ja ohjaamaan pelin kulkua.
Pelin hinta on 40€/ryhmä, ja peliajasta sovitaan tyttöjen kanssa. Jos peli vetää hyvin, niin mikä estää kehittämästä peliä muutamalla uudella juonenkäänteellä lisättynä?
Pakopeli Joutsan Facebook-sivu
Mikä ihmeen pakohuonepeli?
Se on myös tosielämän pakopeliksi kutsuttu fyysinen seikkailupeli, jossa yleensä huoneeseen suljettujen ihmisten pitää päättelykyvyn ja yhteistyön avulla päästä määräajassa ulos huoneesta. Pakohuonepeliä pelaa tyypillisesti ryhmä, jossa on 2-6 jäsentä. Joukkue yrittää ratkaista pakohuoneen arvoituksen ratkomalla pulmia ja vihjeitä, etsimällä avaimia ja päättelemällä oikeita ratkaisuja. Pelaamisessa käytetään loogista päättelyä, luovuutta ja tiimityöskentelyä. Ulkopuolinen ohjaaja seuraa joukkueen etenemistä ja antaa tarvittaessa lisävihjeitä pulmien ratkaisemiseen. Pakopelejä järjestetään entistä enemmän myös ulkotiloissa ja tarinat luodaan ympäristöön sopivaksi.
Joutsan talomuseo sijaitsee Koiravuoren tilalla, ja alueen vanhimpien rakennusten arvellaan olevan 1700-luvulta. Kaikki alueen rakennukset on tuotu muualta. Koe historian siipien havinaa tunnelmallisella museoalueella.
Museo on avoinna 2.8.2020 saakka ti-la 10-16 ja su 12-18. Muulloin sopimuksen mukaan. Museon hoidosta vastaa Joutsan Kotiseutuyhdistys ry.