Peltomaa4

Företagsstöd jämnade vägen för ny lantbruksföretagare

Matti Peltomaas historia är mindre vanlig. Han ärvde inte en gård och har inte jordbrukare bland sina förfäder.

– Tidigare var jag byggföretagare, men intresset för jordbruk tog överhanden. Peltomaan tila som den här gården heter bildades 2009. I början odlade jag några hektar på arrende och hade ett par kor av östfinsk boskap, berättar Peltomaa.

Nu har han ungefär 100 djur i besättningen. Om somrarna går djuren på bete på områden som omfattas av miljöspecialstöd, till exempel naturvårdsåkrar och strandängar. Vintrarna tillbringar de i ett lösdriftsstall i Påmark. Fodret bereder gården själv, och åkrarna gödslas med stallgödsel.

– Utgångspunkten har från första början varit ett ekologiskt och etiskt jordbruk. Enligt den principen har gården sakta förstorats.

Köttstyckeri tryggar kvaliteten

År 2013 tog Peltomaa det första steget från boskapsuppfödning mot vidareförädling, när han köpte en gammal skola i Honkakoski i Påmark.

– Den största orsaken till ett eget köttstyckeri är att vi vill sköta kvalitetskontrollen själva. Vi tar bort hinnorna, kontrollerar kvaliteten och förpackar i sådana emballage som kunderna vill ha. Det är en garanti för färskhet, förklarar Peltomaa.

För att få hjälp att göra upp affärsplanen samt likviditets- och lönsamhetskalkylerna kontaktade Peltomaa sakkunniga vid ProAgria i västra Finland. Tillsammans kom man fram till att en styckeriinvestering skulle löna sig och att det skulle vara vettigt att söka företagsstöd hos NTM-centralen i Satakunta.

– Särskilt på investeringssidan är det helt nödvändigt att få hjälp. Det är absolut inte någon idé att börja utarbeta kalkyler själv. I sådana här arbeten av engångsnatur är sakkunnighjälp en räddning. Företagarna har en hiskelig byråkrati att tampas med redan annars.

Etisk och ekologisk mat i närbutiken, tack

I och med köttstyckeriet började Peltomaa sälja gårdens produkter via REKO-ringarna i Satakunta. Slutligen ledde det till starten för en hel butik för närproducerad mat.

Sommaren 2016 öppnades butiken invid gamla bron i Påmark, och urvalet har hela tiden breddats sedan dess. Förutom egna produkter ingår där nu produkter från närmare 30 andra gårdar. På vintern var butiken öppen bara på fredagarna. I maj utökas öppettiderna igen.

– Byggnaden är från 1800-talet. Här har funnits både bokhandel och apotek och mycket annat, senast ett sommarkafé. Något slag av handel har det alltid bedrivits i huset, berättar Matti Peltomaa om gårdsbutiken.

Många av produkterna på hyllorna är välkända i REKO-sammanhang. Det är just via REKO som Peltomaa har lärt känna många av producenterna. Inget köps i partihandeln, allt kommer direkt från producenter – på så nära håll som möjligt.

Peltomaa

– Närproducerat är vårt mål; att det i Påmark ska säljas produkter från Påmark och att det i Björneborg ska säljas sådant som har producerats i Björneborg, säger Matti Peltomaa.

– Vi arbetar hela tiden intensivt för att hitta nya pålitliga aktörer, det är en stor och viktig del av arbetet, säger han.

– Ekologiska behöver produkterna inte vara, men produktionen får gärna vara både etisk och ekologisk. Till all lycka finns det många vidareförädlare. Förvånansvärt mycket tillverkar jordbrukarna i Finland: saft, ostar, kryddor, glass. Det är viktigt att produkterna har tillverkats på gårdar och kommit till oss direkt från producenterna.

Peltomaa berättar att bakverk är den produktgrupp som det har varit svårast att hitta. Lyckligtvis fick han mot slutet av år 2016 tag på en bra samarbetspartner i Björneborg.

– Vi hann redan undra om det ska bli nödvändigt att skaffa ett eget kök så att vi kan baka färska bröd utan tillsatser.

Framåt med toppen i sikte

Det har gällt att lära sig mycket i samband med gårdsbutiken.

– Det behövs inte många felgrepp för att resultatet under strecket ska bli negativt. Och visst har vi begått misstag, men nu har vi lärt oss att beräkna lönsamheten noggrant. För affärsverksamhet är det här ju, och för att få resultat gäller det att arbeta hårt, säger Matti Peltomaa.

”Peltomaa-koncernen” sysselsätter flera personer för tillfället, några av dem på deltid. För jordbruket svarar Peltomaas bror, medan försäljningen och marknadsföringen sköts av en försäljningschef. Dessutom finns det två anställda på butikssidan.

Peltomaa

Matti Peltomaa har förtroende för sin försäljningschef Pirjo Uusivirta. Tillsammans planerar de försäljningen och marknadsföringen.

Arbetet utförs i egen takt och utgående från de egna målsättningarna. Ett av marknadsföringsjippona gick ut på att delta i en Bästa hemmet i Satakunta-mässa. Det visade sig vara mycket lyckat. Av en slump valdes kött från Peltomaas beteskor ut för att användas av tv-kocken Kari Aihinen.

– Vi har inte frågat så hemskt mycket vilka erfarenheter andra har, vi har vår egen syn på hur utvecklingen ska gå till och har inte sneglat på andra. Men det kanske skulle ha varit bra att lyssna på andra ibland, funderar Matti Peltomaa.

Företagarens planer når längre än till butiken i Påmark. Butik nummer två för närproducerad mat kommer inom kort att öppnas i centrum av Björneborg. Det är också aktuellt att förstora gården och göra investeringar, för snart räcker de egna djuren inte längre till.

– Vårt företag vill utvecklas, gå framåt. Just nu tänker vi några månader framåt, har siktet hela tiden inställt på riktningen och toppen. Korttidsplanen är sådan att vi startar gårdsbutiker. Målet är att vägen mellan producenternas produkter och konsumenterna ska vara så kort och direkt som möjligt.

Uppdateringsdatum: 17 feb. 2020

Detta är en karusell med kort till artikeln. Använd föregående och nästa knappar för att navigera.