Testielvari

Godissmycken för alla sötsugna från Vichtis till Hollywood

Vad har följande personer gemensamt: Jussi Pajunen, Soo Yeun Lee, Jukka Poika och Tami Tamminen? Säkert en massa olika saker, men åtminstone Elvaris pastellfärgade produkter.

Under öppningshögtidligheterna vid servicecentret för unga Ohjaamo överräcktes en inramad rosa nyckel till lokalerna till Helsingfors stadsdirektör. Jukka Poikas gåvor till fansen samt prydnadsnäsdukarna och lakritsknapparna på Solkungens jacka är alla tillverkade av småföretaget från Vichtis. Den amerikanska bordtennismästaren och skådespelerskan Soo Yeun Lee för sin del har förevigats iförd Elvaris örhängen med slickepinnar under ett välgörenhetsevenemang ordnat av Hillary Clinton.

Positiv sida med sjukledighet


Sanna Leinonen var sjukledig för att återhämta sig efter en allvarlig sjukdom. Restaurangchefen var van att arbeta 12-timmars dagar på högsta växel. Hennes mamma konstaterade att om sjukledighet har en positiv sida så är det att man tvingas göra något annat än arbeta. Hon gav sin flinka dotter ett paket modellera.

Leinonens kollega föreslog att hon skulle göra ett godissmycke. Aldrig i livet, svarade Leinonen. Det är inte riktigt min grej.

Hennes väninna insisterade. ”Så jag gjorde ett smyckeset till henne, bara för att få slut på tjatet”, berättar Leinonen med ett leende.

Det har nu gått fem år sedan hon designade det där första smycket vid köksbordet. Idag har smyckesverkstaden Elvari piggt rosa tillverkningslokaler, ett femtiotal återförsäljare, mer än 28 000 fans på Facebook och försäljningsrepresentation bland annat i Tyskland. På lönelistan finns fyra personer och ett spöke, som gillar att fälla varor från hyllorna och dansa på taket.

Bestämt nej till löpande band


Trots att Elvari uppkom nästan av en slump och företagskulturen är rent ut sagt ohämmad, är produktplaneringen och kvaliteten heliga för Sanna Leinonen och hennes kolleger. Dessa prutar man inte på och Elvaris produkter kommer aldrig att tillverkas på löpande band.

Leinonen sköter själv planeringen och utformningen av smyckena i modellera. Idéerna är fler än hon hinner förverkliga, men många av dem förvandlas också från tanke till produkt: det finns örhängen i form av kanelbullar, halsband av engelsk lakritskonfekt, marshmallowsmycken, manschettknappar av salmiaksgodis, nyckelringar av rispiroger och namnskyltar med ett urval piller.

”Små grejer som får en på gott humör. Och som är tillverkade med varmt hjärta”, sammanfattar Leinonen.

Rosa skåpbil som fordon och huvudkontor


Försäljningen och marknadsföringen av godissmyckena började bakom ratten på en rosa skåpbil. Leinonen åkte runt till olika sommarevenemang, sov i skåpbilen, gjorde semesterfirarna uppmärksamma på produkterna. Under evenemanget Imatra Big Band stannade Jukka Poika till vid Leinonens stånd och gjorde på stående fot en beställning på godisgåvor till fansen.

”Elvari fick egentligen luft under vingarna tack vare Facebook och webbutiken, men visst gav också besöken på festivalerna och evenemangen en bra grund. Där fick jag se köparnas reaktioner omedelbart och äkta.”

Smyckestillverkningen började så småningom kännas som en vettig affärsverksamhet. Tack vare sin bakgrund i restaurangbranschen visste Leinonen hur man arbetar som chef, förstod resultaträkningarna och klarade av att hålla svinnet minimalt. Ytterligare hjälp fick hon från landsbygdsprogrammet.

Hi, this is Hollywood calling!


”Jag ansökte om och fick utvecklings- och investeringsstöd för Elvari, så vi kunde skaffa större lokaler och de verktyg som behövdes i produktionen samt andra anläggningstillgångar.”

Godissmyckena har redan uppmärksammats av både en och annan på webben: En vacker dag tog Tallink Silja Oy kontakt och gjorde på en gång en stor beställning, som Leinonen lovade leverera om hon så skulle arbeta dygnet runt. En annan överraskande kontakt kom från Hollywood-stjärnstylisten Ivan Bitton, som hade blivit förtjust i smyckena och ville visa upp dem i sitt showroom.

”Godissmycket är inte på något sätt min egen uppfinning – smycken i läckra pastellfärger fanns ju på marknaden redan på 1980-talet. Konkurrenter finns också, vilket jag tycker är bra så länge allt går rätt till och ingen börjar tillverka direkta imitationer.”

Elvis och Tikkurilas färgkarta


Leinonen funderar över hemligheten bakom Elvaris framgång: ”Beroende på säsongen är vi 3–5 personer som trollar fram smycken här hos oss, och vårt sätt att arbeta och kommunicera är härligt, soligt och öppet. Det må vara en kliché, men vi älskar vårt jobb och det syns på resultatet. Vi är aktiva i sociala medier och ordnar ibland helt galna jippon, som vi naturligtvis spelar in på video och laddar upp till vår FB-sida.”

Leinonens dröm är att Elvari-rosa ska tas med på Tikkurilas färgkarta. Och ifall hon hade möjlighet att fixa accessoarer till vem som helst skulle Elvis stå högst på önskelistan, om det bara vore möjligt. Det är också möjligt att svaren på de här frågorna gavs med glimten i ögat.

Det lönar sig att kolla in dragningen av vinnaren i tävlingen om en dag på smyckesfabriken (Voita päivä korutehtalla) för att få något av en insikt i företagsverksamhetens ohämmade sida.

Uppdateringsdatum: 17 feb. 2020

Detta är en karusell med kort till artikeln. Använd föregående och nästa knappar för att navigera.