Konto – ett dialektord som är känt bara i närheten av Karvia – betyder torv. Kontos första lansering var en oljeabsorberingsmatta, men företagarna märkte snart att konkurrensen var hård i fråga om den produkten.
– Det importeras en mängd oljeabsorberande material av konstfiber som prissätts på olika sätt. Därför är det lite besvärligt att sälja torvbaserad matta, fastän det troligen är den effektivaste produkten. För närvarande kommer bara 3-4 procent av vår omsättning från oljeabsorberingsprodukter, berättar Kontos försäljningsdirektör Sami Laitila.
Tillväxten finns nämligen i akustikprodukter tillverkade av torv.
– Inom akustiken kan vi skapa mera värde åt våra kunder, lovar Laitila.
Enda i världen
Konto har en unik konkurrensfördel. Som enda producent i världen använder nämligen karviaborna yttorv för att tillverka akustikskivor.
– Yttorven är ett perfekt material. Torvens egenskaper gör att den är ren och säker att använda. Fastän vi inte behandlar den med några som helst kemikalier så möglar den inte. Och det viktigaste är att torven också fungerar utmärkt som akustisk produkt.
Kontos torv är en verkligt närproducerad råvara, eftersom den skördas bara två kilometer från produktionsanläggningen.
Utöver en tekniskt fungerande produkt kan Konto också erbjuda färger, former och fotoprints som lämpar sig för många olika inredningsstilar.
Skillnad på torv och torv
En amatör sätter lätt likhetstecken mellan yttorv och bränntorv. Enligt Laitila är det ändå frågan om två helt olika saker.
– Som namnet säger är yttorven det torvlager som ligger helt på ytan. Den förnyar sig på samma sätt som ett träd växer. Yttorven är en hållbar och konkurrenskraftig lösning. Med bränntorv är det annorlunda.
På Konto tänker man ekologiskt och gör redan mycket sådant som andra ännu bara talar om.
– Vid produktionen belastar vi inte avloppsvattensystemen och alla rester från skärningen tas till vara inom framställningen. När produktionsmaskinerna är i gång alstrar de också värmen till lokalerna, beskriver Sami Laitila.
Målet är accelererande tillväxt
Konto som grundades år 2009 är inte längre någon startup, utan ett redan etablerat företag. Därför är målet att växa kraftigt. Konto som satsat på marknadsföring och synlighet på mässor siktar framför allt på den nordiska marknaden, men också andra länder intresserar.
För att ytterligare sätta fart på sin utstakade bana har Laitila också deltagit i TillväxtOpen.
– Konceptet är bra. Där finns många kunniga sparrare med internationell erfarenhet och perspektiv på business. De har också hjälpt oss att skapa ett kontaktnät. Dagarna har varit intensiva och vi har haft en minuttidtabell att följa.
Laitila menar att det är viktigt att veta vad man vill ha ut av evenemanget. Annars kan det hända att deltagaren drunknar i information.
– Du ska göra din hemläxa ordentligt och redan i förväg fundera på vad du vill få ut av sparrarnas sakkunskap, tipsar Laitila.
Nyetablerade företag har nödvändigtvis ännu inte så mycket erfarenhet, och därför är alla lärdomar viktiga. Men Sami Laitila anser att det också då är skäl att erkänna sina egna svagheter och fokusera på att förstärka dem.
– I begynnelseskedet fick vi också nyttigt stöd av både Satakunda NTM-central och Tekes.