Dsc5992 av

Kaslink tog mjölktåget till berömmelse

Finländarna är bland världens flitigaste mjölkdrickare – varje år dricker den genomsnittliga finländaren 130 liter mjölk, och 11 liter surmjölk ännu för att vara på den säkra sidan. Men man kan nog i andra länder också. Ta tävlingen Indy 500 som exempel. Under motorsportens superevenemang skålar vinnarna inte med bubbligt, utan med kall, frisk mjölk som inskaffats på en närliggande gård. Familjemejeriet Kaslink ger tummen upp!

Om vi vore alldeles tokiga så skulle vi säga att Matti Kukkonen har ärvt mjölken i blodet. Föräldrarna Maire och Raino Kukkonen arbetade i över 20 år på Kajanalands Andelsmejeri. Blodet lockade till företagsamhet så Kukkonen flyttade från ledningen för mejeriets pulverfabrik till ledningen för Kaslink Oy: I Raino Kaukonens händer gjorde export- och importföretaget en framgångsrik handel i öster med råmjölks- och gräddprodukter.

Det ryms mer i företagarens liv

”Min pappas företag Kaslink Oy fick grannen Kaslink Foods Oy i samma gamla livsmedelsfabrik. Vi var hyresgäster i den gamla industribyggnaden och började ta oss ut på marknaden med färdiga såser och såsgrunder. Vi hade skaffat oss kunnande den tuffa vägen, vi hade en kultur där vi gjorde allt själva och vi hade maskiner, som vi snart märkte att även är lämpliga för att tillverka mjölkprodukter”, berättar direktör Matti Kukkonen om företagets starka sidor.

Han och brodern Tuomas Kukkonen har sedan barnsben följt pappa till jobbet. Familjen Kukkonen har även en tredje son, men han lär ska ha ”rymt ut på havet”. Nja, kanske inte – precis som sin far sitter Juha-Petteri Kukkonen i styrelsen för Kaslink Foods.

Matti Kukkonen kan inte komma ihåg att han skulle ha drömt om att bli jaktplanspilot eller ishockeyspelare som de andra grabbarna i grannskapet.

”Jag växte upp i mitt yrke. Om en företagare har brådskande tider så är de självvalda. Och jag har tid för mycket annat också: jag sitter bland annat med i ett gäng som planerar en gastropub i Kouvola.”

Kaslink Foods har specialiserat sig på att tillverka laktosfria produkter. Den råvara som behövs – mjölken – får man från mjölkgårdar i närheten. Mjölken, som är av god kvalitet, högpastöriseras (ESL) eller värmebehandlas (UHT) och kan då packas sådana som de är, utan industriella tillsats- och konserveringsämnen.

”För cirka 15 år sedan började butikernas egna varumärken komma in på marknaden. Vi tänkte att det är ett bra sätt för oss att utvidga vår verksamhet och vara bland de första på marknaden”, berättar Kukkonen.

Franska köksmästarfärdigheter i Kouvola

Idag består Kaslink Foods utbud av tiotals mjölk- och såsprodukter som företaget tillverkar enligt avtal om tillverkning för bl.a. S-gruppen, Kesko och Lidl. Detaljhandelns kunder känner Kaslink via varumärkena Pirkka, Rainbow och Eldorado. Företaget har även ett eget varumärke, Maire.

Såserna och såsgrunderna kokas i Kaslinks 10 000 kvadratmeter lokaler precis som på ett franskt bistro.

”En ordentlig sås tillagas med långkok och reducering. Köttbuljongen gör vi genom att först bryna benen och löken, sedan sätter vi dem i en enorm 20 000-liters kastrull tillsammans med grönsaker, kryddor och örter, där får de koka ihop. Beroende på receptet kokas blandningen i 2–20 timar. Utan tillsatsämnen”, säger Kukkonen och berättar att det i världen endast finns ett fåtal företag idag som erbjuder ”ekologiska såsgrunder” i industriell skala.

Att utveckla mejeriverksamheten i den här skalan har krävt mycket kapital och stora investeringar.

”Vi har fått stöd från landsbygdsprogrammet för att öka och finansiera vår verksamhet."

Inhemskt i glaset för mjölkdrickarna


Stöden har hjälpt Kaslink Foods att nå sina astronomiska mål: familjeföretaget har cirka 120 anställda vilket gör det till en av landskapets största arbetsgivare. Omsättningen var cirka 56 miljoner euro 2015, och detta innebär att den ökat i genomsnitt 50 procent per år de senaste sex åren.

Matti Kukkonen tar en klunk ur en liten flaska som påminner väldigt mycket om Kaslinks produktförpackningar samtidigt som han funderar över mjölkprodukternas popularitet. Produkten han smakar på är ännu en hemlighet.

”Mjölk som måltidsdryck är en känslig sak. Den ska vara ren och frisk, och människorna känner att endast den finländska mjölken garanterat uppfyller dessa krav. Ju mer mjölken förädlas – till exempel till kvarg och yoghurt – desto mer tillåtande är konsumenterna vad gäller till exempel ursprungsland.”

Uppdateringsdatum: 17 feb. 2020

Detta är en karusell med kort till artikeln. Använd föregående och nästa knappar för att navigera.