Konto – vain Karvian lähialueella tunnettu murresana – tarkoittaa turvetta. Konton ensimmäinen lanseeraus oli öljynimeytyshuopa, mutta sen yrittäjät huomasivat pian varsin kilpailluksi tuotteeksi.
– Maailmalta tulee paljon keinokuituista ja erilaisin hinnoittelutavoin olevaa öljynimeytystä. Siksi turvepohjaisen huovan myyminen on vähän hankalaa, vaikka tuote onkin todennäköisesti tehokkain. Tällä hetkellä liikevaihdostamme vain 3-4 prosenttia tulee öljynimeytystuotteista, Konton myyntijohtaja Sami Laitila kertoo.
Kasvu onkin turpeesta valmistettujen akustiikkatuotteiden kontolla.
– Akustoinnissa voimme luoda enemmän arvoa asiakkaillemme, Laitila lupaa.
Ainoa maailmassa
Konton kilpailuetu on ainutlaatuinen. Karvialaiset käyttävät nimittäin ainoana tuottajana maailmassa pintaturvetta akustiikkalevyjen valmistukseen.
– Pintaturve on täydellinen materiaali. Turpeen ominaisuudet tekevät siitä puhtaan ja turvallisen käyttää. Vaikka emme käsittele sitä millään kemikaaleilla, se ei homehdu. Ja mikä tärkeintä, turve toimii myös akustisesti erinomaisesti.
Konton turve onkin todellinen lähiraaka-aine, sillä se nostetaan vain kahden kilometrin päässä tuotantotiloista.
Teknisen toimivuuden lisäksi on kontolaisilla tarjota myös monenlaiseen sisustusmakuun sopivia värejä, muotoja ja kuvaprinttejä.
Turpeissa on eroja
Maallikko tulee helposti rinnastaneeksi pintaturpeen ja polttoturpeen. Ne ovat Laitilan mukaan kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.
– Kuten nimikin kertoo, on pintaturve aivan pinnalla oleva turvekerros. Sen uusiutuminen on verrattavissa puun kasvuun. Pintaturve on sijaan kestävä ja kilpailukykyinen ratkaisu. Polttoturpeen kanssa on toisin.
Kontolaiset ajattelevat ekologisesti ja tekevät paljon sellaista, joista muut vasta puhuvat.
– Emme rasita tuotannossa jätevesijärjestelmiä ja kaikki leikkuuylijäämäkin saadaan hyödynnettyä tuotannossa. Käynnissä ollessaan tuotantokoneet tuottavat myös tilojen lämmön, Sami Laitila kuvailee.
Kiihtyvä kasvu tavoitteena
Vuonna 2009 perustettu Konto ei enää ole startup, vaan toimintansa jo vakiinnuttanut yritys. Siksi tavoitteena onkin kova kasvu. Markkinointiin ja messunäkyvyyteen panostaneen Konton tähtäimessä ovat erityisesti Pohjoismaiden markkinat, mutta tähtäimessä ovat muutkin maat.
Laitila on hakenut lisäpotkua valitulle tielle myös KasvuOpenista.
– Konsepti on hyvä. Siellä on paljon osaavia sparraajia, joilla on kansainvälistä kokemusta ja perspektiiviä bisnekseen. He ovat auttaneet meitä myös kontaktiverkoston luomisessa. Päivät ovat olleet tiukkoja ja minuuttiaikataululla on menty.
Laitilan kokemuksen perusteella on tärkeää tietää, mitä on tapahtumasta hakemassa. Muuten osallistujaa voi uhata infoähky.
– Kotiläksyt on tehtävät kunnolla ja mietittävä jo etukäteen mitä sparraajien asiantuntemuksesta haluaa saada irti, Laitila vinkkaa.
Alkutaipaleella olevilla yrityksillä ei välttämättä ole vielä kovinkaan paljoa kokemusta, joten kaikki oppi on hyvästä. Mutta Sami Laitilan mielestä silloinkin on syytä tunnistaa omat heikkoudet ja keskittyä niiden vahvistamiseen.
– Saimme alkuvaiheessa myös hyödyllistä tukea sekä Satakunnan ELY-keskukselta että Tekesiltä.