– Tuotevalikoima elää koko ajan, toteaa Aino Tarkiainen.
Hän kuvailee koivujen mahlaa vakaaksi perusmauksi, johon yhdistettynä esimerkiksi jytäkkä inkivääri tai vaikkapa aistikas mustaherukka luovat uusia makuelämyksiä.
Yrityksen uutuustuotteisiin kuuluva jäätee, Arctic Ice Tea on maustettu suomalaisesta metsästä löytyvillä aidoilla raaka-aineilla kuten pihkalla, männynneulasilla ja kuusenkuorella. Makeutta jäätee saa hunajasta.
– Työllistämme mielellämme esimerkiksi koululaisia keräämään raaka-aineita luonnosta, esimerkiksi kuusenkerkkiä. Nuoria olisi hyvä saada muutonkin tutustumaan luontoon ja huomaamaan sen tarjoamat mahdollisuudet.
Mahla Forest on kasvattanut liikevaihtoaan vuosi vuodelta. Omistajiensa lisäksi yritys työllistää kaksi työntekijää sekä kausityöläisiä. Mahlaa juoksutetaan koivujen rungoista keväisin lumen sulettua. Keräysaika kestää vain kaksi tai korkeintaan kolme viikkoa. Mahla sisältää puun varastoimia ravintoaineita, joita puu tarvitsee kasvunsa käynnistämiseen keväällä ennen kuin yhteyttäminen lehdissä alkaa. Koivujen puhjettua hiirenkorvalle mahla lakkaa nousemasta.
Mahlan kerääminen ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.
– Keräämme mahlan omasta metsästä. Puut ovat halkaisijaltaan vähintään kaksikymmensenttisiä rinnan korkeudelta mitattuna. Mahlaa kerätään viisi litraa päivässä per koivu. Määrä on maltillinen ja puut kestävät sitä hyvin.
Maustamattomia ja maustettuja mahlajuomia
Tuotevalikoimaan kuuluu sekä maustamattomia että maustettuja mahlajuomia. Maustamatonta mahlajuomaa on käsitelty mahdollisimman vähän.
– Joskus yksinkertainen on parhainta.
Pastörointi takaa maustamattomalle mahlajuomalle samoin kuin muillekin yrityksen valmistamille mahlajuomille säilyvyyden kahdentoista kuukauden ajaksi. Säilyttämistä viileässä suositellaan.
Yrityksen makumahlajuomia ovat jääteen lisäksi limonadit, kuohulimonadit ja kuohujuomat. Hiilihapotetut kuohujuomat yrittäjät ovat nimenneen skumppareiksi.
Skumppareissa on mausteena mustaherukanlehtiä, kuusenkerkkää tai minttua. Limonadeissa maistuu esimerkiksi mansikka, mustikka, mesiangervo, vadelma, omena ja kirsikka.
– Limonadiperheeseen kuuluu myös inkiväärijuoma, Gingersap. Se ajaa saman asian kuin esimerkiksi Sprite.
– Pitää olla erilaisia makuja. Onhan se sattumankauppaa, mitkä maut sopivat yhteen, kertovat yrittäjät tuotekehittelyn haasteista.
Kaikki yrityksen tuotteet ovat alkoholittomia. Tänä vuonna ajankohtaisiksi nousevat myös alkoholilliset juomat.
– Pyrimme lopputulokseen, jossa meillä on tarjottavaa jokaisessa kategoriassa. Tavoitteena on valmistaa seura- että hyvinvointijuomia.
Mahlaa on käytetty terveysjuomana jo ammoisina aikoina. Mahlassa on hivenaineita, joista mainittavimmat ovat kalsium, kalium, magnesium ja mangaani, sekä C-vitamiini. Lisäksi se sisältää luonnon sokereita, glukoosia ja fruktoosia sekä erilaisia hedelmähappoja kuten omenahappoa.
Yritys sijaitsee Juha Tarkiaisen kotitilalla. Vanha navetta on remontoitu nykyaikaisiksi tuotantotiloiksi. Investointeihin yritys on saanut tukea Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014 – 2020 Etelä-Savon ELY-keskuksen myöntämänä.
Tuotannossa tarvittava vesi saadaan tilan omasta kaivosta.
– Puhdas vesi luo tuotannollemme pohjan. Toimimme läpinäkyvästi, joten esimerkiksi vesianalyysi löytyy yrityksemme verkkosivuilta.
Maitohappobakteerijuomat mukaan tuotantoon
Hyvinvointi, ekologisuus ja luotettavuus ovat osa yrityksen liikeideaa. Mahlajuomien lisäksi yritys valmistaa Boris- ja Kombucha-maitohappobakteerijuomia, jotka tasapainottavat suoliston toimintaa. Kombuchat ovat peräisin muinaisesta Aasiasta. Tarkiaiset valmistavat niitä vanhan ajan hapatusmenetelmällä ruokosokeroidusta punaisesta teestä.
– Tällä alalla on paljon höytyä siitä, jos on kiinnostunut eri ruokakulttuureista.
Yrittäjät yhdistelevät ennakkoluulottomasti kotitilalta löytyviä kasveja maailmalta löytyviin.
– Perunan- ja voikukanjuurista on vast’ikää ideoitu uutuusjuomaa. Eri kasvien juurista saa mielenkiitoisen säväyksen sopivassa makuyhdistelmässä.
Tarkiaiset eivät ole keskittyneet pelkästään uusien makujen tuotekehitykseen.
– Töitä pitää tehdä tosi paljon, että pääsee markkinoille. Haaste on siinä, miten tuotteet saa kaupan hyllylle.
Markkinointimateriaaleissaan he tuovat esille Suomen luonnon ainutlaatuisuutta kuvin ja tarinoin. Tuotteet on nimetty kansainvälistyvä maailma mielessä pitäen. Etikettien kuvitukset ovat taideteoksia, jotka saavat inspiraationsa eri aloilta, runoudesta kirjallisuuteen ja sarjakuvista kuvataiteeseen. Kansanperinteestä tuttu mahla on nuorten yrittäjien käsittelyssä saanut uuden, tuoreen viitan niskaansa.
– Tänä päivänä voimme todeta, että kyllä maalla voi menestyä ja maaseudulle voi jäädä asumaan. Haluamme tuoda tämän puolen esille, emmekä lukea vain sitä, että kaikki suuntaavat ruuhka-Suomeen, koska maaseudulla ei ole mitään, summaa Aino Tarkiainen.
Pääkuvassa: Aino Tarkiainen (vas.) ja Juha Tarkiainen kuvailevat mahlaa vakaaksi mauksi, johon yhdistettynä jytäkkä inkivääri tai vaikkapa mustaherukka luovat uusia makuelämyksiä.