– Kokemukseni perusteella yritys voi hyvin kehittyä ja kasvaa maaseudulla. Matkassa on oltava mukana innostuneet, osaavat ja asiaansa uskovat ihmiset, Alatalo kertoo.
Asioita myös tohdittava tehdä eri tavalla kuin ennen.
– On oltava uskallusta ottaa taloudellista riskiä sekä erottua muista. Meillä erilaisuus syntyy huippulaatuisesta, osaavien tuottajien ilman antibiootteja ja geenimuuntelua kasvattamasta karjasta. Lisäksi tarvitaan luottamusta siihen, että työ kantaa lopulta hedelmää, Juha Alatalo painottaa.
Finn Angus aloitti yhteistyön keväällä 2017 lihan maahantuontiin erikoistuneen Pan Nordic Meat Oy:n kanssa. Yhteistyön myötä koko tuotanto on käytännössä jo myyty.
– Hyvät kumppanit ovat meille elintärkeitä, koska haluamme avata myös vientimarkkinat suomalaiselle angus-pihvilihalle. Pan Nordic Meat toi mukanaan kosolti markkinoinnin ja myynnin osaamista sekä kotimaan että vientiin. Kaiken lisäksi yritystemme arvot kohtasivat – ei mikään itsestään selvä juttu, kiittelee Alatalo.
KasvuOpen antoi lisäeväitä
Viime keväänä sai osuuskunta uuden yhteistyökumppanin ohella lisää virtaa myös KasvuOpenista. Alatalon mukaan parasta tapahtumassa kasvupäivissä oli kokeneilta mylläreiltä ja muilta osallistujilta saatu palaute.
– Sparraus sai ajattelemaan juttuja uusista näkökulmista. Samalla tuli paljon uusia kontakteja.
Monet osallistujista olivat Finn Anguksen tavoin kasvun kynnyksellä.
– Kasvu Open sai puhumaan samaa kieltä ja kannusti ideoimaan yhdessä innostuneessa ja välittömässä ilmapiirissä. Saimme sieltä lisää reippautta ja rohkeutta olla jo nyt sellaisia, millaisia haluamme olla tulevaisuudessa, kiteyttää Juha Alatalo.
Kasvun siemen kuluttajien tarpeessa
Kuluttajat ovat nykyisin kiinnostuneita ruoan alkuperästä. Puhtaasta turvallisesta antibiootitta kasvatetusta lähiruoasta ollaan valmiita maksamaan. Angus on marmoroitunutta ja mureaa, näin koossa on suussa sulava elämys.
Tuottajien omistama Finn Angus sai alkunsa jo vuonna 2013, mutta lentoon ajatus lähti ensimmäisen liiketaloussuunnitelman ja myyntistrategian myötä vuodenvaihteessa 2015-2016. Kesäkuussa 2016 myytiin ensimmäiset maistuvat angukset kuluttajille.
– Kotityöt tulee tehdä kunnolla ja ennen käynnistämistä on syytä varmistua alkupääoman riittävyydestä. Suunnitteluvaiheessa on käytävä läpi kunnon strategiaprosessi. Lopputuloksena syntyvän ja myöhemmin päivitettävän liiketoimintasuunnitelman on sitten oltava ohjenuorana tekemisessä. Myös markkinointi on aloitettava ajoissa, Alatalo kuvaa kasvun takana olevaa prosessia. Tarvitaan tarina, joka kantaa liikeideaa eteenpäin.
Tavoitteena onkin viisinkertaistaa tuotanto nykyisestä, markkinoilla on tilaa Finn Anguksen tarjoamille elämyksille ja nautinnolle.
– Maailmaa pitää katsoa aina avoimesti. Jos joku tie sulkeutuu, vaihtoehtoisia reittejä löytyy, Juha Alatalo kannustaa.