Vår potatis är fenomenal tack vare att de höga halterna av näringsämnen ger en perfekt smak. Hemligheten ligger i den unika produktionsmetoden som går ut på att vara kompis med naturen, så att också mikrobiologin i marken börjar funka. Det här kallas win-win.
Innan mässan öppnades vankades det potatisdelikatesser av alla de slag vid en middag på finska ambassaden – och så gott var det att serveringsfaten länsades totalt. Våra utsända potatisagenter Pia och Tapio rapporterade till Finland att det var ett gott tecken.
Vårt team visste att vi i potatisen har en globalt sett enastående superprodukt, så vi iklädde oss ivrigt mässförklädena och började skära potatis för att fresta besökarna med smakprover. Kocklandslaget ångade potatis i sann landslagsanda många gånger om dagen under hela mässan och den yngsta i teamet, vårt 8-åriga bondefrö, höll ett stint öga på klockan och langade sedan energiskt de heta potatisarna till Frex-disken. Vi ville att superpotatisens smak skulle vara optimal så vi skippade snabbt dillen och strödde lite grovt havssalt över. Sedan var potatisen redo för internationella smaklökar. Bitte!
Om tyskarna kan man säga att de verkligen älskar potatis, och särskilt förälskade blev de i vår potatis. Det låg förtjusning i luften redan vid första ögonkastet: ”aah, Kartoffeln!” – å så gott! Tusentals smakprover serverades och mottagandet var sannerligen glädjande och uppmuntrande. Konsumenterna var intresserade av sorten och odlingssättet och ville veta var de skulle kunna köpa potatisen i fortsättningen. Likt en magnet drog brickan hela tiden till sig besökare till vår avdelning. En del av kunderna ville lägga vantarna på knölar för att kunna testa dem i sitt eget kök eller sätta dem i jorden i vår. Också minister Jari Leppä gästade mässmontern, där han fördjupade sig i undersökningar av näringshalterna i vår potatis.
En av de mest framstående besökarna vid vår monter var den tyska matgurun Hendrik Haase, som vandrade runt på Finlands avdelning tillsammans med en redaktör från Helsingin Sanomat. Hans professionella och systematiskt noggranna sätt att undersöka produkterna var imponerande. Haase trivdes länge vid vår monter, och vår produkts innovativa karaktär gjorde intryck på honom, liksom storyn bakom produkten. Morgonen därpå fick vi läsa i Helsingin Sanomat att Haase rankade vår produkt som en av de fyra bästa! Efter artikeln strömmade finländare till vår avdelning för att gratulera och för att smaka på mirakelpotatisen. Upplysta konsumenter och uppköpare i Finland blev genast intresserade, och redan följande dag hade många finska butiker Frex-potatisen i sitt sortiment. Mässan resulterade dessutom i förhandlingar med flera tyska butikskedjor och med topprestauranger. Berlinresan gav upphov till verkligt vittgående verkningar och stort intresse för vårt kunnande inom jordbrukssektorn också i övrigt. Från så vitt skilda platser som Wales, Syrien och Indien kom det förfrågningar om föreläsningsbesök, och från inhemska läroinrättningar också.
När storyn bakom Frex återvände till rötterna inledde den i själva verket ett helt nytt kapitel i Berlin.
Jag rekommenderar den andra upplagan av boken Peruna, som matredaktör Sanna Mansikkamäki har skrivit och som utkommer längre fram i år. Där ingår bland annat ett recept som Michelin-kocken Pekka Terävä, en i teamet som testat vår potatis, har skapat: en sanslöst god potatisglass. Den hälsosamma superråvaran är som gjord för fantastiska salta och söta läckerheter.
Frex-potatis gjorde succé på Grüne Woche i Berlin
I tio dagar stod Finland och temat ”Från den vilda naturen” i rampljuset på matmässan Grüne Woche i Berlin. Den enhetliga och moderna avdelningen bjöd på en delikat Finlandsbild genom sin presentation av över 80 finländska företagares produkter med absolut rena smaker. Producentorganisationen MTK:s stora satsning resulterade i en stilfull inramning för deltagarna, bland vilka även vi fanns. Hela avdelningen genomsyrades av en härlig vi-anda. Med oss hade vi gedigen marknadsförings- och säljkompetens i form av Pia Tapio och Tapio Knuuttila från Skabam. Under varumärket Frex började vi alltså exportera potatis till stora världen: storyn Return to the roots – Tillbaka till rötterna såg dagens ljus.