Tärkeässä roolissa vuorovaikutuksen lisäksi on heikkojen tai niin sanottujen hiljaisten signaalien tunnistaminen. Heikko signaali on Igor Ansoffin 1970-luvulla kehittämä strategiatutkimuksen käsite. Sen perusajatus on, että organisaatioiden on vaikea vastata äkillisiin muutoksiin, joita ne eivät ole kyenneet ennakoimaan.
Aamukahvit auttavat meidän verkostoamme siis ennakoimaan. Voihan olla, että hektisessä hanketyössä unohtuu se, että maailma ympärillä muuttuu. Kun teemme sitä, missä olemme hyviä, emme välttämättä huomaa, että ympärillä oleva maailma onkin kenties nytkähtänyt johonkin suuntaan. Aamukahvit kehittävät siis maaseudun kehittämisen asiantuntijuutta, mutta myös perushanketyötä. Joskus signaaleista voi poikia myös hankkeita. Esimerkiksi Maaseudun Sivistysliiton vähähiilisyyshankkeet ovat aikoinaan lähteneet muutosten tunnistamisesta ja yhteisistä keskusteluhetkistä.
Heikot signaalit voidaan jakaa eri ryhmiin. Aamukahveilla katsomme signaaleja suppeasta näkökulmasta; haluamme ymmärtää erilaisia muuttuvia ilmiöitä ja vaikuttaa niihin. Ihan ilman teemoja emme kuitenkaan aamukahveilla porise. Sovimme kahvien päätteeksi yhdessä seuraavan kahviteeman ja tarvittaessa pyydämme kahville mukaan eri alojen asiantuntijoita. Näin saamme kasvatettua omaa verkostoamme ja monet asiantuntijavieraat ovat jääneet tätä kautta myös vakiokahvivieraiksi. Tämän vuoden aikana olemme keskustelleet kierrättämisestä ja jätteistä, yritysrahoituksen ja maaseutuohjelman arvioinneista sekä pohjoiskarjalaisen maatalouden näkymistä.
Aamukahvit auttavat siis hiljaisten signaalien tunnistamisessa että niiden hyödyntämisessä. Pelkkä tunnistaminenhan ei vie asioita välttämättä eteenpäin. Yhteinen keskusteleminen kannattaa. Hyvät ideat harvoin syntyvät työpöytähommina ilman vuorovaikutusta.