Kutsutaan tätä nyt vaikka Ikuisuusprojekti Ikarokseksi. Ainakin Ikuisuudelta on tuntunut aika, kun lähdimme vuosia sitten kehittämään Nuoriso Leader konseptia Pohjois-Pohjanmaalla. Tavoitteena oli alusta, joka olisi nuoriin iskevä, helppo markkinoida ja visuaalisesti näyttävä. Alustan piti myös kannustaa nuoria tuottamaan hankkeista visuaalista sisältöä.
Lisäksi piti yhdistää viiden Leader-ryhmän Nuoriso Leaderit saman katon alle. Ei. Ihan. Helppo. Homma.
Matka oli kuoppainen, täynnä rengasrikkoja ja kilometrejä kertyi parin öljynvaihdon verran. Projektipäällikön kierroskone vaihtui pappadieseliin.
Nuoriso Leaderia perustettaessa painotettiin yksinkertaista, nopeaa ja helppoa hakua. Lähtötilanteessa Leadereilla oli sivuillaan sähköinen lomake, jonka kautta rahoitusta haettiin. Tosi yksinkertaista, nopeaa ja helppoa. Mutta ei kovin houkuttelevan näköistä markkinoinnin kannalta.
Välillä suunnittelussa mentiin niin stratosfääreissä visuaalisuuden ja koodauksen viidakossa, että nuo tärkeimmät perusperiaatteet unohtuivat. Visun ja monipuolisen käyttiksen lumoissa unohtui se yksinkertainen, nopea ja helppo haku.
Ikaros poltti siivet. Ikaros tilasi uudet siivet ja taas mentiin.
Aika usein pitää ottaa se kuuluisa taka-askel, jotta pääsisi kaksi eteen.
Mitä saatiin aikaiseksi? Uudet www.nuorisoleader.fi -sivut tuovat maakuntaan yhtenäisen Nuoriso Leader -brändin. Ne toimivat näyteikkunana Leadereiden onnistuneesta työstä alueemme nuorten hyväksi.
Miltä nyt tuntuu? Hyvältä. Kivireestä on muutama murikka pois ja joulun viettoonkin pystyi lähtemään kevyemmällä pulkalla.
Nyt jälkeen alkaa todellinen duuni, kun markkinoidaan uutta konseptia alueemme nuorille. Tarjoamme kirjallisen raportoinnin vaihtoehtona video- tai kuvaraporttia hankkeesta. Ihannetilanteessa nuoret toteuttavat projekteja ja raportoivat niistä itselleen ominaisella diginatiivin tyylillä. Me taas saamme käyttismatskua sivustolle markkinointia varten.
Tämä on se tilanne kun Vin Diesel katsoo peiliin. Vin-Vin situation.
Nuoriso Leader infoa Pohjois-Pohjanmaalta:
• kaikilla viidellä Leader-ryhmällä käytössä
• käynnistetty 2011-12
• maksimituki 500 euroa
• osallistuneita nuoria: 2 387 kpl
• nuorten yrityksiä: 111 kpl
• hankkeita: 625 kpl
• rahaa hankkeisiin käytetty: 267 000 euroa
9.1.2018