Vauhdikas paakuva muokattu

Vibrant Rural North –tapahtuma heitti harjoittelijan syvään päähän

Työharjoitteluni maaseutuverkostopalvelut-yksikössä alkoi vauhdikkaasti, kun kuulin että lähden ensimmäisenä työpäivänäni Viroon työreissulle. Syy reissuumme oli The Vibrant Rural North -tapahtuma, jonka tarkoituksena oli keskustella maaseudun tulevaisuuden näkymistä ja verkostoitua alalla työskentelevien välillä. Osallistujamaat olivat Suomi, Viro ja Ruotsi. Lisäksi mukana oli osallistujia Sloveniasta ja Unkarista. Tapahtuma järjestettiin Viron Kuresaaressa Saaremaalla 16–18.4.2018.

Tulin siis heitetyksi heti altaan syvään päähän. Tapahtuma kesti kolme päivää sisältäen matkat yritysvierailuineen sekä itse tapahtuman työpajat ja luennot. Tulomatkalla vierailimme veneitä valmistavassa yrityksessä ja luomufarmilla. Saavuimme Saaremaalle maanantaina noin kello 18.25, kun 18.30 alkoi tervetulokahvitus. Kahvien jälkeen Saaremaan maaseudun ja meren kehittämisyksikkö kertoi toiminnastaan. Ilta päättyi illalliseen ja kansantanssiesityksiin.

eu-liput

Eri maiden edustajien istumajärjestykset sekoitettiin ensimmäisenä iltana. Jännittävää suomalaiselle!

Toinen päivä alkoi tapahtuman järjestäjien ja osallistujien esittäytymisillä, jonka jälkeen Viron, Suomen ja Ruotsin edustajat kertoivat itsestään ja toiminnastaan. Yksi tärkeimmistä teemoista oli tulevaisuus. Tulevaisuuden tiimoilta käsiteltiin maaseudun tulevaisuuden näkymiä, ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja omana suosikkinani robotiikkaa ja digitalisoitumista. Robotiikan esityksen teemaan sopi se, ettei itse luennoitsija päässyt paikalle vaan esitys tuli tietokoneelta.

Luentojen jälkeen lähdimme työpajoihimme. Itse lähdin tutustumaan Tihemetsa Kalaan, turismi-ryhmän mukana. Valmistimme itse kalaa, söimme ja puhuimme siitä, kuinka maaseudun voisi pitää elinvoimaisena. Toinen päivä päättyi vierailuun paikallisessa panimossa Pöide Beerissä.

kalat

Kalastus on yksi Saaremaan väestön pääelinkeinoja.

Varkaissa käyminen kannattaa

Viimeisenä päivänä pidettiin open space -työpajoja, joihin jokainen sai ehdottaa käsiteltäviä teemoja. Työpajojen jälkeen kerrattiin, mitä on opittu tällä reissulla. Yksi tärkeimmistä asioista oli se, kuinka toisilta kannattaa varastaa, tai kauniimmin sanottuna lainata ideoita. Kotiinpaluumatkallamme pysähdyimme vielä tutustumaan Kaali-nimiseen meteoriitin muodostamaan lampeen, hienommalta nimeltään meteoriittikraatterikenttään.

Reissu oli paitsi mukava, myös todella hyödyllinen aloitus harjoittelulleni. Pääsin verkostoitumaan heti ja opin paitsi Suomen asioista, myös siitä, miten toimitaan muualla. Viron maaseutu sekä saaristo osoittautuivat kauniiksi ja kiinnostaviksi matkakohteiksi, joissa suomalaisten kannattaa Tallinnan lisäksi ehdottomasti vierailla!

Muokkauspäivämäärä: Feb 17, 2020
Teksti: Anni Tyni, viestinnänharjoittelija Maaseutuverkostopalveluilla

Tämä on karuselli, jossa on artikkeleita. Navigoi edellisen ja seuraavan painikkeen avulla.